Beskrivning
Levereras med inbyggd eller extern FLARM-antenn och kabelsats för Funkwerk eller annan transponder.
TM250 är den första lösningen för flygtrafikövervakning för General Aviation som kombinerar Mode A/C, Mode-S, ADS-B och FLARM-detektering i en enda cockpit-enhet.
Den inbyggda mottagaren avkodar ADS-B-sändningar från andra flygplan. Deras relativa position visas på displayen tillsammans med deras horisontella och vertikala rörelseriktning. Detta möjliggör en omedelbar registrering av trafiksituationen. Flygplan utrustade med Mode A/C- eller Mode S-transpondrar som inte sänder ADS-B-meddelanden identifieras också, och deras inflygning signaleras både visuellt och akustiskt. I detta fall är det dock inte möjligt att ange riktning, höjd eller position för dessa flygplan.
TM250 har en inbyggd GPS-mottagare och kan sända sina positionsdata via ett extra seriellt gränssnitt till en ADS-B-kompatibel Mode-S-transponder. På så sätt uppstår ett komplett ADS-B-system som kan ta emot och sända positionsdata via ADS-B och därmed aktivt bidra till en säker flygning.
Numera är många segelflygplan utrustade med så kallade FLARM-system för att undvika kollisioner. Via ett seriellt gränssnitt kan en extern FLARM-mottagare anslutas till TM250, vilket gör det möjligt att visa dessa flygplans position och rörelseriktning på TM250:s display.
Om flygplanet inte har en sådan FLARM-mottagare ansluten till TM250, kan andra glidflygplan i närheten som har en FLARM-sändare ändå upptäckas och indikeras på TM250 grafiskt och akustiskt. Detta uppnås genom en icke-direkt, rå detektering av signalstyrkan hos en närliggande FLARM-sändare inuti TM250. I detta fall är det dock inte möjligt att ange riktning, höjd eller position för sådana mål. Det sker inte heller någon överföring till andra glidflygplan.