Beskrivning
Allt som krävs är att du lägger till Garmins prisvärda GSA 28 ”smarta” servo enheter för att ge din G3X ett utbud av autopilot funktioner som liknar dem som tillhandahålls av de avancerade GFC700-systemen som finns på tusentals certifierade flygplan. Du har möjlighet att köpa 1 servo (endast roll) eller 2 servon (pitch + roll) för att lägga till den nivå av kapacitet du vill ha. Ännu bättre är att Garmin-systemet inkluderar automatisk trim funktion utan extra kostnad. Och för extra redundans är det den enda integrerade autopiloten i sin klass som erbjuder fristående drift i händelse av EFIS-display avbrott eller avstängning.
Kontrollpanelen GMC 305 (tillval) är en dedikerad gränssnitts enhet som ger avancerade autopilot lägen som indikerat fart hållning, oberoende flight director och girdämpare för tredje axeln (när den är installerad med lämpliga servon). Ett kontroll hjul som är integrerat i GMC 305 gör det enklare att justera pitch, vertikal hastighet och lufthastighet. Dessutom, för ökad säkerhet, kan panelens avancerade LVL-läges knapp styra automatisk återhämtning från branta eller ovanliga attityder – så att autopiloten kan återföra flygplanet till rak och jämn flygning. Installationen av systemet är enkel och okomplicerad, med servo monteringssatser enligt bransch standard tillgängliga – liksom flygplans specifika versioner för den populära Van’s RV-serien (RV-4/6/7/8/9/10-modeller).