WINTER TURN COORDINATOR QM III

1080,00 kr inkl moms

Turn Coordinator, 57mm

- Beskrivning -

Beskrivning

ALLMÄN BESKRIVNING
Varhelst det inte finns någon sväng en bankindikator, är det lämpligt att installera en bankindikator. Detta enkla instrument är särskilt användbart i träningsflygplan.

Slip/Skid storlek III, nr 1115 Winter Slip/Skid passar i ett standard 57 mm (2 ¼″) instrumenthål.

SLIP VS. GLID
Sliping Turn En okoordinerad sväng där flygplanet lutar för mycket för svänghastigheten, så den horisontella lyftkomponenten är större än centrifugalkraften, vilket drar flygplanet mot insidan av svängen.

Sladdsväng En okoordinerad sväng där svänghastigheten är för stor för krängningsvinkeln, vilket drar flygplanet till utsidan av svängen.

VAD ÄR EN LUTNINGSMÄTARE ELLER SLIP-/SLIDINDIKATOR?
En halk-/slirindikator är också känd som en lutningsmätare. Precis som den magnetiska kompassen kräver detta instrument ingen elektrisk kraft eller inmatning från andra flygplanssystem. Inklinometern påverkas av centrifugalkraft och gravitation. Monterad i botten av en sväng-och-bank-indikator eller monterad separat i instrumentpanelen, består lutningsmätaren av en metallkula i ett oljefyllt, krökt glasrör. När segelflygplanet flyger på ett koordinerat sätt förblir kulan centrerad i botten av glasröret. Inklinometern skiljer sig från girsträngen under okoordinerad flygning. Bollen rör sig till insidan av svängen för att indikera en glidning och till utsidan av svängen för att indikera en sladd. Kom ihåg frasen ”trampa på bollen” med hänvisning till lutningsmätaren; det hjälper till att koordinera svängen med hjälp av roderingångar. Den långa glidvingen tenderar att öka de negativa gireffekterna från skevroder och kräver mer roderkontroll än många flygplan. – Källa: Glider Flying Handbook.

Winter Instruments QM3 Slip / Skid Indicator

Winter Instruments QM3 Slip / Skid Indicator

 

Varumärke

Winter

winter flyg logo

- Relaterade produkter -